سمون مورو تلاش برای "سردترین صعود تاریخ"
آلپنیست ایتالیایی و تیم وی ممکن است دمایی بسردی منفی 3/71 درجه را تجربه کنند.
منبع: Rock and Ice | December 29th, 2017
ترجمه: سلمان محمدی

کوههای چرسکی، سیبری روسیه. عکس: سمون مورو
هفته پیش خبر این بود که زمستان امسال آلکس تکسیکون آلپنیست اسپانیولی به اورست برگشته است این سوال در مورد فصل زمستان پیش آمد: سمون مورو کجا خواهد رفت؟
لازم نیست برای دانستن پاسخ این سوال زیاد منتظر باشیم. مورو که زمستانهای اخیر خود را اکثرا در 8000 متری ها گذرانده توپی را برای همه انداخت که بیش از اینکه تلاش دیگری روی یک هدف هیمالیایی باشد بنا بر اعلام وی تیمی کوچکی است که زمستان امسال اولین تلاش برای صعود زمستانی قله پیک پوبدا 3003 متری رشته کوه چرسکی در سیبری روسیه انجام خواهند داد.
گرچه رفتن از قلل 8000 متر به قله ایی که به زیر 3000 متر شاید گزینه عجیبی بنظر برسد، اما ببعنوان گام منطقی بعدی مورو منطقی است: موضوع مورد علاقه او در اینجا ارتفاع نیست بلکه شدت کلی شرایط است بویژه دما. براساس آنچه مورو در مورد اکسپدیشن به روزنامه ها داده " این صعود سردترین صعود روی سردترین کوه سیاره زمین را به نمایش خواهد گذاشت."

قله پیک پوبدا. عکس: سیمون مورو
موفقیت مورو روی سرمای شدید کوههای بلند بی نظیر است. وی صاحب اولین صعودهای زمستانی 4 قله 8000 متری – شیشاپانگما (8027 متر) سال 2005؛ ماکالو (8485 متر) سال 2009؛ گاشربروم 2 (8035 متر) سال 2011؛ و اخیرا همراه آلکس تکسیکون که قبلا اشاره شد نانگا پاربات (8126 متر) است که بیشتر از صعود زمستانی هر کسی دیگری [روی قلل 8000 متری] است.
اما گزینه های 8000 متری هایی که صعود زمستانی نشده اند در حال کوچک شدن است- تنها k2 در زمستان صعود نشده است و اورست هم منتظر صعود زمستانی واقعی بدون اکسیژن است- و مورو امسال تصمیم گرفت جسارت و تحمل خود را روی دماهای بسیار سرد شمال دور امتحان کند. براساس نوشته روزنامه ها، ساخا، جمهوری واقع در سیبری که پیک پوبدا در آنجا قرار گرفته در ژانویه دمای متوسطی در حدود 5/43 درجه زیر صفر دارد و سردترین دمایی که در آن ثبت شده 3/71 درجه زیر صفر بوده است.
قبلا تلاش برای صعود زمستانی پیک پوبدا توسط آلپنیست اتریشی ماتیاس مایر و ماتیاس هانهولدر در سال 2016 انجام شد که هر دو نفر تلاش خود را [نیمه کارهه] رها کردند و بهار به آن کوه برگشتند و به صعود و اسکی روی آن پرداختند.
در اکسپدیشن 2018 چندین نفر به مورو پیوسته اند: تامارا لانگر، آلپنیست ایتالیایی که k2 را بدون اکسیژن صعود کرده ؛ اولگ سایفولین آلپنیست روسی با دانش زیاد در مورد کوههای چرسکی و سرپرست اکسپدیشن زمستانی پیک پوبدا در سال 2016 ؛ ماتیو زانگا، عکاس و آلپنیست ایتالیایی؛ و فیلیپو والوت آلئباردی، روزنامه نگار روسی-ایتالیایی.
علاوه بر امیدی که تیم برای موفقیت در پوبدا دارد، امیدوار هستند توجهات را به سوی منطقه ایی جلب کنند که جای زیادی برای ماجراجویی کسانی دارد که تحمل سرما را داشته باشند. روزنامه ها مینویسند: "رشته کوه چرسکی برای [آلپنیستها]، اسکی و جستجوگران هوای آزاد یک مرز است."
http://rockandice.com/climbing-news/simone-moro-to-attempt-the-coldest-climb-in-history/
توضیح:
وستان توجه داشته باشند پیک پوبدا با پوبدا فرق میکند. پوبدا 7000 متر در قرقیزستان قرار گرفته و این پیک پوبدا با ارتفاع 3003 متر در جمهوری ساخا روسیه که سردترین منطقه مسکونی جهان هست.
البته اون پوبدای قرقیزستان نام خودش ژنگیش چوکوسو (کوه پیروزی) هست و تورکهای تورکستان شرقی هم بهش تؤمور (دَمیر) میگویند. روسها هم مثل دیگر اقوامی که وقتی جایی حاکم میشوند خیلی مشتاق خودیزه کردن هستند ولع خاصی برای روسیزه کردن داشتند معنای روسی کوه در جراید و کتب استفاده و مصطلح کرده اند.
+ نوشته شده توسط سلمان محمدی در چهارشنبه سیزدهم دی ۱۳۹۶ و ساعت 12:49 |
داغچیلیق حاقیندا بیلیم...
ما را در سایت داغچیلیق حاقیندا بیلیم دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 175 تاريخ: چهارشنبه 20 دی 1396 ساعت: 19:05