(تونل برفی)
نویسنده: تریگگئر
مترجم: سلمان محمدی
توجه: این مطلب را قبلا به ترکی آذربایجانی ترجمه کرده بودم. امروز به فارسی ترجمه کردم که برای همه دوستان قابل استفاده باشد.
http://bizimdagchi.blogfa.com/post/15

پیدا کردن جانپناه یا ساخت آن در زمانی که در وضعیتی بین مرگ و زندگی گرفتار شده اید تفاوت بین مرگ و زندگی است. در زمستان یا مناطق سرد پناهگاه یعنی نجات از مرگ و این میتواند برای حفظ شما واجب باشد. در این خصوص نوشته های زیادی هست: از چادر آلفا گرفته تا کلبه های متروک. اینها میتوانند جانپناه های خوبی باشند اما در دمای 30 یا 40 درجه زیر صفر اینها هیچ ناکارآمد خواهند بود.
اینجاست که پناهگاه برفی وارد بازی میشود. چه کمپ زمستانی برپا کنید و چه در وضعیتی بین مرگ و زندگی گرفتار شده باشید ساخت پناهگاه برفی خیلی آسان است. حتی اگر هوای بیرون 40 درجه زیر صفر باشد پناهگاه برفی میتواند تا 32 درجه بالای صفر گرم باشد. پناهگاه های برفی متونعی وجود دارد اما ما در اینجا بیشتر از پناهگاه قوینزی استفاده میکنیم. به این پناهگاه برفی کلبه برفی هم میگوئیم.
روش ساخت قوینزی quinzee
اگر میزان برف روی زمین کافی نباشد یا پشته برفی پیدا نکردید قوینزی پناهگاه ایده آلی خواهد بود. قوینزی پشته ایی برفی گنبدی شکل است که داخل آنرا خالی کرده ایم.
اول جایی خالی بابعاد 2 الی 5/2 متر پیدا کنید که سنگ و درختی نداشته باشد.
(یک جایی مثل این)

برای درست کردن پشته برفی دو گزینه دارید:
· سختترین روش درست کردن پشته برفی با بیل و بعد خالی کردن داخل این پشته است.
· راحت ترین روش بسته ها و بوته و هر چیزی را بصورت توخالی پشته کنید و روی آن توری یا پانکچو بندازید. بعد روی آنرا با برف بپوشانید. دقت کنید که اندازه آن طوری باشد در آن جا بگیریدو اگر هیکلتان درشت است یا تعداد نفرات بیشتر است به همان نسبت ابعاد را بزرگتر کنید. یادتان باشد هرچه پناهگاه بزرگتر باشد گرم کردن آن هم سختتر خواهد بود.
برف را پشته کنید و یادتان باشد که برف بلوک و قالب نشود. اگر برف بلوک یا قالب باشد ایزوله نخواهد شد. اصول اینکار مانند اصول کیسه خواب است. هرچه بسته تر باشد ایزولاسیون آن (عایق کردن آن از ارتباط با هوای بیرون م.) بهتر خواهد بود. بعد از پشته کردن برف چند ساعتی صبر کنید. دراین مدت برف سفت خواهد شد. (بنظر من پروسه سفت شدن برف نوعی زینتر است البته شاید هم من اشتباه میکنم. نویسنده.)

(حالا پشته برفی ما آماده شده)
بعد از اینکه پشته برفی ما باندازه کافی سفت شد داخل آنرا بکنید و شروع کنید به درست کردن داخل قوینزی .
· اول یک گذرگاه افقی زیر پشته بکنید. سعی کنید ورودی قوینزی رو به باد نباشد تا هوای سر و باد وارد پناهگاه نشود.
· هنگام کندن داخل قوینزی دقت کنید. دیواره ها باید در پائین 50 سانتیمتر و در قسمتهای بالاتر 30 سانتیمتر باشد. هرچه دیوارها ضخیمتر باشد به همان نسبت ایزولاسیون بهتر خواهد بود.
· وقتی برف داخل پناهگاه را خالی میکنید دور نریزید. آنرا اطراف قوینزی بریزید تا دیوارهای آن از بیرون هر چه بیشتر ضخمیتر شود یا در مقابل ورودی پشته کنید تا برایتان بصورت یک بادشکن عمل کند.
در کندن داخل پناهگاه دو روش وجود دارد. بعضی ها دوست دارند برای خوابیدن جای بلندتری داشته باشند. این وضعیت هوای سرد به پائین خواهد رفت و از پناهگاه خارج خواهد شد. آدمهایی مثل من هم که نمیخواهند بالا بخوابند و فقط میخواهند در یک جای درست بنشینند برای این کار چند سانتیمتری برف در کف نگه میدارند. دلیل این کار: استفاده از گرمای زمین در هوای خیلی سرد است.

(برای کندن داخل قوینزی میتوانید از ابزارهایی که خود درست میکنید هم استفاده کنید!)
وقتی فضای داخل قوینزی باندازه کافی باز شد مسیر ورودی را صاف کنید و داخل آنرا هم بشکل گنبدی شکل بدهید.
بعد در مرکز قوینزی یک شمع روشن کنید تا دیواره های آن شیشه ایی شود. شمع را بمدت 15 الی 20 دقیقه روشن نگه دارید( اگر قوینزی خیلی بزرگ بود این مدت هم به همان نسبت زیاد خواهد بود). سوراخ سنبه ها ببندید و مسیر ورودی را هم شمع بگیرید تا شیشه ایی شود. همه سوراخ سنبه ها را کنترل کنید.
بعد از عملیات شیشه ایی کردن داخل قوینزی ورودی را بقدری کوچک کنید تا فقط با سینه خیز رفتن بتوان وارد و خارج شد.

(شیشه ایی کردن داخل قوینزی با استفاده از شمع)
بعد از اینکه کارتان تمام شد پناهگاه را به حال خود بگذارید. در این مدت داخل پنتاهگاه سفت خواهد شد. ورودی را با چوب اسکی (باتون) چوب دستی علامت گذاری کنید تا اگر دور شدید یا برف بارید گمش نکنید و براحتی بتوانید آنرا پیدا کنید. یک کار خوبی هم که در مدتی که منتظر سفت شدن داخل قوینزی هستید این است که اگر بود شاخه های سرو جمع کنید تا بعد بتوانید داخل قوینزی را فرش کنید. وقتی برگردید خواهید دید که یک لایه نازک یخی روی دیواره داخلی قوینزی شکل گرفته (نتیجه شیشه ایی کردن داخل قوینزی). حالا کف پناهگاهتان را با برگهای سبز سرو خوب فرش کنید. سعی کنید این فرش حداقل 5 یا 10 سانمتیمتری ضخامت داشته باشد. این فرش طبیعی هر چه ضخیمتر باشد به همان نسبت شما را از زمین سرد کف پناهگاه بیشتر حفظ خواهد کرد.
شب وقتی داخل قوینزی میروید ورودی را با کوله پشتی و شاخه ها درخت یا حتی برف ببندید. اینطوری گرمای داخل پناهگاه حفظ خواهد شدو اگر زیادی گرم بود میتوانید شمع را خاموش کنید. هنگام روشن کردن شمع دقت کنید که فرشتان آتش نگیرد!!!!


(امشب داخل این قوینزی چقدر دنج خواهد بود...)
این هم چن توصیه در مورد شب مانی داخل قوینزی:
· هنگام کندن و بیل زدن گرمتان خواهد شد و عرق خواهید کرد. این کار پر زحمتی است و عرق کردن میتواند باعث هیپوترمی شود. پس هنگام کار و فعالیت لباس خود را کم کنید. در شبی که پیش رو دارید تنها لباس خشک است که میتواند شما را گرم نگه دارد.
· وقتی منتظر سفت شدن برف هستید یکجا متوقف نمانید! کار و فعالیت کنید تا بدنتان را گرم نگه دارید. غذا آماده کنید. بوته و شاخه جمع کنید، مواظب آتش باشید.
· دیوارها هر چقدر ضخیمتر باشد پناهگاهتان به همان نسبت گرمتر خواهد بود.
· ابزار و بیل خود را شب داخل پناهگاه ببرید. ممکن است فردا برای خارج شدن از آن پناهگاه لازم باشد.
· ورودی را مسدود کنید اما کاملا نبندید و درز و سوراخ سمبه بگذارید تا تهویه داشته باشد.
· اگر هوا خیل سرد بود کفشهایتان را داخل کیسه پلاستکی بگذارید یا اگر داخل کیسه خواب بگذارید (البته اگر کیسه خواب داشتید).
· قبل از ورودی به داخل پناهگاه برفها و یخهای روی لباس و کفشهایتان را پاک کنید چون داخل که بروید ذوب خواهند شد و وسایل و کف پناهگاه را خیس خواهد کرد.
· اگر شب خواستید از پناهگاه خارج شوید چراغ روشن کنید و تا پناهگاتان از بیرون قابل مشاهده باشد و در تاریکی شب آنرا گم نکنید. داخل پناهگاه از چراغ گازی یا تریوکسان یا سایر مواد شیمیایی استفاده نکنید. این نوع وسایل تولید گاز کشنده و سمی منوکسید کربن میکنند و شما را خفه خواهند کرد. حداکثر فقط شمع روشن کنید.
نوشته شده توسط سلمان محمدی در دوشنبه پانزدهم اسفند ۱۳۹۰
داغچیلیق حاقیندا بیلیم...
ما را در سایت داغچیلیق حاقیندا بیلیم دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 131 تاريخ: چهارشنبه 24 شهريور 1395 ساعت: 0:14